projekt hus

en proces

15.8.06

for høvled

min morfar var den yngste i flokken. til de største drenge var afsat gård og jord, så det blev besluttet, at Benjamin skulle have hovedet og uddannelsen.
min morfar kæmpede desperat for at blive præst men kom aldrig længere end til cand.phil., som der stod i telefonbogen til hans død.

til gengæld spejlede tommelfingrene sig om hinanden.
han byggede, og var bygherre på ialt tre huse på en mose, han købte for en slik og selv drænede. mosen hedder idag Åkandevej og ligger i Lille Værløse.
det forbudte sted var vores morfars værksted. her stod en høvlebænk.
da han døde i 76, og hundredevis af kvadratmeters uopskåret mekka, mahogni og ustemte tangenter blev afhentet af Dødsboer Købes, valgte min far af uransagelige grunde at tage høvlebænken i sin varetægt.
min fars tommeltotter sad begge to til venstre. men han sagde med Dostojevskij i En latterlig mands drøm, at

man bør aldrig tage livsdrømmen fra et gennemsnitsmenneske

og høvlebænken blev installeret i hans herreværelse. den blev aldrig brugt til andet end opbevaring af skiftende store stakke bøger, et askebæger, et glas, en skalpel, et miniaturefoto af min Sis og et utal af småmønter.
meget omstændigt for os, der havde rengøringstjansen.

da han døde og min mor ikke kunne have samtlige sager med sig, blev resten af barndomshjemmet fredsommeligt fordelt mellem os søskende og Dødsboer købes. og så var det, at Claus bad om at måtte arve høvlebænken, hvis ingen andre var interesserede.

den har så stået i Sis' kælder i halvandet år. nu har C nærmest næsten et nyt værksted, så jeg søndagsbilede ud og hentede møblet.

Claus ved godt hvordan man bruger den.

mens jeg nu har adgang til krøller til de sødeste små spånkurve.


og oppe på hver sin sky sidder to gamle gubber og smiler.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Dejlig historie Regitze - jeg er forelsket i dine skrivekrøllerier.
og jeg har bemærket at Madsmissen er med på billederne, når der arbejdes med træ, havde han ikke været en kat, havde han skullet arve bænken. Ved han mon, at han er en kat? ;-)

7:53 PM  
Anonymous Anonym said...

Skål!

11:04 PM  
Blogger Regitze said...

slainte de damer!

11:07 PM  
Anonymous Anonym said...

Nice bardisk med indbygget skruestik dér!

10:17 PM  
Anonymous Anonym said...

jeps, Uffe. og jeg tror, især herrerne kan glæde sig til næste sommer.. ifølge C, er det dog især en skruestik med indbygget bar. men det lader jeg jer om at afgøre.
i al fald. et (nu to) glas har altid hørt hjemme der.

11:18 PM  
Anonymous Anonym said...

Altid? Hils C og sig, at så forstår man pludselig meget bedre det dér med saven og fingeren...

7:24 AM  
Blogger Regitze said...

haha:)
nøh. jeg tænkte nu nærmere på den tidligere ejer.

1:01 PM  

Send en kommentar

<< Home